janentineke2015.reismee.nl

Naar Sicile

Bijtijds op. We hoeven vandaag maar een eindje. 91 km. Zo gepiept. Maar we weten nog niet dat dit de dag wordt van de onhandige keuzes. Loopt uiteindelijk wel goed af. Maar in de eerste plaats is het een ramp om Tropea te verlaten. Smalle weggetjes, spoorviaductjes van 2.40 m en we zijn ruim 3 meter hoog. Uiteindelijk 28 kilometer in de verkeerde richting gereden door de bergen om op de provinciale weg te komen. De GPS laat het veel afweten. We willen nog niet over naar Sicilië vandaag maar uiteindelijk zijn we het gezoek naar een strandje of een camping zo zat, en is Tineke helemaal klaar met het voor de camper uitlopen om te coachen (voet) dat we toch maar gaan inchecken. Kaartje retour kost 95,- . Wil een of andere klojo nog € 5,- voor zijn hulp bij het vinden van de kassa. Dat staat in metershoge woorden boven de weg. Dat kunnen wij zelfs zonder bril vinden. We gaan snel aan boord en de overtocht is niet veel interessanter dan de overtocht Vlissingen-Breskens. Als we eraf mogen gaan we meteen rechts af naar de punt van het eiland. Zo, eerst even een duik in zee en dan verder. Het is een troosteloos landschap. Overal ligt rotzooi langs de weg. En er zijn hier nergens campings. We kiezen bewust voor de noordkust. Die brengt ons in 350 km naar het reisdoel. Onderlangs is het bijna 600 km. Daar hebben we geen trek in. Genoeg gereden en je kunt het eiland toch niet helemaal doen in een week. Het is bijna zo groot als België. Dan wordt het landschap langzaam aan weer wat vriendelijker. We stoppen in Spadafora en besluiten hier aan het water wild te gaan kanperen. Er is hier een barretje en we hebben eten in huis dus dat komt wel goed. We zitten allebei diep in een thriller op de e-reader. Wie doet ons wat. Om 18.00 uur lekker gekokkereld. Salade met ui uit Tropea (wereldberoemd, maar wij proeven geen verschil met de rode ui van de Lidl), en biefstuk met champignons. In de loop van de avond verzamelt de jeugd van het stadje zich hier en dat is heel leuk om te zien. Stoere jongens op scootertjes die indruk willen maken en meisjes die almaar hun haar goed doen, elkaar een beetje uitdagen. Dat is toch ook overal hetzelfde. Om 23.30 uur is het helemaal stil. Wij zijn dan al bijna vertrokken.