janentineke2015.reismee.nl

Naar Monopoli via Matera

Bijtijds op . Even een duik en dan inpakken en wegwezen. Is nog een heel gedoe want er zijn wat omleidingen en ik pak een verkeerde weg. Moeten we even 12 km omrijden. Dat moet dan maar. We hebben de camper nog schadevrij kunnen houden maar dat is wel een wonder want de Italianen hebben lak aan regels in het verkeer. Doorgetrokken witte strepen snelheidsbeperkingen , rechts voorrang. Iedereen doet maar wat. En als ze even moeten bellen gaan ze op de snelweg even half over de vluchtstrook 60 km uur rijden. Daarnaast zijn de straatjes in de stadjes vaak zo smal en moet je niet alleen rekening houden met de andere auto’s maar ook met overhangende balkonnetjes, bomen , verkeersborden en viaducten van 2.40 m. De enige remedie is om alles heel rustig aan te doen en je niet door de anderen te laten opjagen. Wij komen uiteindelijk op de autostrada naar Matera. Nauwelijks verkeer maar wel veel wegwerkzaamheden. Op een gegeven moment moeten we er af en er dan weer op tussen betonnen markeringen. Max 2.40 breed staat er dreigend bij. Een caravan voor ons durft het niet aan en stuurt achteruit terug. Ik heb mijn assistente die mij er doorloodst. Het is aan beide kanten een kwestie van centimeters. Maar het lukt. Scheelt een heel stuk omrijden. We komen aan in Matera en wandelen door dit mooie stadje. Het oude centrum bestaat helemaal uit witte huisjes en smalle straatjes, rotswoningen, een rotskerk etc. Precies zoals op de bijbelse platen. Passion of the Christ met Mel Gibson is hier onder andere opgenomen. We eten een pizza en gaan dan verder richting Bari. De weg is erg slecht en Bari trekt al helemaal niet. Een Lidl wel. Daar doen we boodschappen en genieten van de airco in de winkel. Eenmaal buiten valt de hitte weer op je. De laatste keer dat we dat meemaakten was op Aruba. Tineke gaat even slapen en ik rij naar Monopoli onder Bari. Hier vinden we geen camping maar wel een camperplaats pal aan de kust op een gortdroog terrein met distels, hagedissen en ik zie ook nog een zwarte slang van anderhalve meter. Had ik misschien beter niet aan Tineke kunnen vertellen! Ik neem een duik in de baai en we brengen de avond lezend en puzzelend door voor de camper. Het avondeten is stokbrood met allerlei restjes die we nog in de koelkast hebben. Tegen elven gaan ze met een tractor met een maaier erachter het terrein pal naast ons maaien takkeherrie. En honderd meter verder start een party……………………Wij slapen om middernacht