janentineke2015.reismee.nl

Nog warmer in Rome

Vandaag hebben we veel gezien. We nemen trein, en daarna Metro A tot centraal station en dan op metro B naar Piramide. Daar ligt "De Thermen" . Indrukwekkende muren van een complex wat eens het grootste badhuis van Italie was. Alles was overigens in die tijd groots en pompeus. We lopen door naar het coloseum. Ook dit is gigantisch en daarnaast logt het forum romana, Hier is het allemaal begonnen. Hier vergaderde de keizer met zijn senaat. Het Romeinse Rijk, en toch was er een klein dorpje in Gallie.........Er lopen hier allemaal van die centurions rond waarmee je op de foto kunt, als je betaalt natuurlijk. Doen wij niet hoor. Wij hebben onze selfie-stick en komt geen Romein op. Rare jongens.

Al waterdrinkend dalen we af naar de oude stad waar we alle belangrijke gebouwen aandoen en ook heerlijk lunchen. Het Pantheon heeft een boogdak van 6 meter dik beton dat is gestort op een houten mal, zonder wapening Het is 43 meter hoog en 43 meter breed en daarmee het grootste ongewapende betonnen dak ter wereld. Dat je het maar even weet.

We slenteren naar het piazza Navona , schildersplein , en nog wat pleinen en daarna is de accu echt leeg, en Tineke's voet dik..We nemen de trein (bloedheet, had ik dat al gezegd), zijn om 19.00 uur terug op de camping. Jan gaat douchen en we zitten nu heerlijk voor de camper met een wijntje en een pilsje bij te komen van twee dagen Rome. Het is nu 21.00 uur en de temperatuur begint aangenaam te worden. We gaan zo eten. Morgen 2 uur rijden naar het zuiden waarschijnlijk naar Terracina. Maar dat kan zo nog maar veranderen.