janentineke2015.reismee.nl

Plakkerig Rome dag 1

Om alles uit deze dag te halen gaan we niet uitgebreid ontbijten. Yoghurtje,cracker bakkie koffie en dan gaan we naar de trein. Oversteken is hier werkelijk een ramp. Ze rijden als gekken en zelfs groen licht bij de zebra blijft UITKIJKEN. En het station kunnen we ook moeilijk vinden. Lekker begin. Enfin uiteindelijk aankomst met de trein, over op de metro en bij het vaticaan eruit. Het St Pietersplein is wel indrukwekkend. Maar ook de enorme massa mensen, kuddes toeristen die als schapen achter de leider (met een vlaggetje op een stok) aanlopen. En het is warm! warm! hebben we lang niet zo meegemaakt. Wij kopen tickets voor het vaticaanmuseum met de sixtijnse kapel, 13.00 uur vertrek,Het is half twaalf en dus kunnen we wat rondkuieren. We doen wat straatjes, drinken koffie, en stellen vast dat in Rome € 6,- voor een cappuchino heel gewoon is. De lunch wordt dus een broodje van de bakker wat we open laten snijden, met zalm uit de supermarkt, gegeten onder een boom op een bankje met anderhalve liter koel water. Dat is niet alleen een stuk voordeliger , maar ik heb een lotenverkoper zo verschrikkelijk zien niezen met de hand NIET voor zijn mond, waarbij er werkelijk zichtbaar neusvocht uitspatte over de loten, dat ik dacht "Als een lotenverkoper dat kan , kan een broodjesmaker dat ook."...... En dan maak ik het dus liever zelf.

Zo, dat gezegd hebbende, gaan we nu naar het vaticaan. Het is indrukwekkend en die Michelangelo heeft echt mooi werk geleverd aan dat plafond. Maar het was druk!! druk!! Je werd net nog niet met stroomstokken opgejaagd maar je hebt amper plek om te staan en iedereen zweet en plakt ......We hebben het dus wel allemaal gezien, ook de wandkleden, de landkaarten en de beelden. Maar wij zijn niet zo goed in massale dingen.

We drinken wat en nemen dan de bus de heuvel op in Rome van waaruit je een mooi zicht hebt over de hele stad. We zien ook nog een bruiloft. Erg leuk. Dan weer terug, steeds veel water drinkend. We wandelen naar het Pantheon en genieten van de drukte op de pleinen in deze oude stad. Ons avondeten nemen we een paar straten van de drukte af. Daar is een goed lokaal restaurant waar Tineke een rissoto met zeevruchten neemt en ik een pizza ai funghi. Smaakt prima.We kuieren nog even door de oude stad maar dan is tineke's pootje onderhand wel weer genoeg getest, via bus 62 , tram 2 en trein terug naar de camping. Het is dan 21.00 uur. Ik sping snel onder de douche en kijk de tweede helft van de champions leaguefinale bij onze italiaanse buren . Tineke leest.

Om 23.00 uur zijn we helemaal total-loss.